Egy komfortos otthon ma már elképzelhetetlen a legkorszerűbb háztartási berendezések nélkül, amik dizájnosak, energiatakarékosak és a lehető legkevesebb szakértelmet igényel a működtetésük. Ez az egyszerű élet alapja, amit a Gorenje már akkor célul tűzött ki, amikor a legtöbben még sparhelten főztek. A szlovén vállalat most lett 75 éves, de céljuk továbbra is az, hogy a háztartásokban kevesebb legyen a bosszankodás és több az elégedett családtag.
Van, hogy minden hétköznapi logika megbicsaklik. Például miért lesz kásás a rizs akkor is, ha hajszál pontosan kimértük a vizet? A választ ilyenkor nem a transzcendens síkon túl kell keresni. Sőt. A Gorenje szerint például nem bennünk van a hiba, hanem a háztartási eszközeinkben. Pontosabban abban, hogy nem minden főzőlap elég okos ahhoz, hogy kövesse az edényben történő legapróbb változásokat is. Ezért fejlesztették ki az IQcook főzőlapot, amely érzékelők segítségével vigyázza a főzési folyamatokat. Ennek eredményeképpen pedig a rizs pont olyan állagú lesz, mint amilyennek szerettünk volna.
Ez a gyakorlatias gondolkozás jellemzi Gorenjét, és vezetett azokhoz az innovációkhoz, amikért az emberek képesek hálásak lenni a háztartási gépeknek is. Pedig a Gorenje története aligha állhatna távolabb a high-tech szenzoroktól. Az 1950-ben, egy szlovén kis faluban, Gorenjében, a Jugoszláv állam által alapított cég mezőgazdasági gépek gyártásával kezdte meg hosszú menetelését, ami 1958-ban folytatódott, amikor kifejlesztették az első szilárd tüzelésű tűzhelyüket.
A cég hihetetlen gyorsan nőtt, emiatt 1960-ban Velenjébe költöztek, ahol az új gyár építésével együtt a település is virágzásnak indult, és ahol az anyacég máig is működik. A hatvanas években elektromos tűzhely, majd mosógép és hűtőszekrények gyártásába fogtak. És ezzel pedig megérkeztek a háztartási gépek világába.
Ebben a világban pedig létfontosságú az innováció, amire jó példa, ha megnézzük, hogy micsoda különbség van egy korszerű, és az akkor gyártott mosógépek között. A Gorenje tudatos fejlesztéseinek eredménye például a gőzfunkció, ami egy kicsit visszahozta az emberek hitét, és ami a vasalásnak végkép búcsút intett. Ez a program ugyanis a mosás végén forró gőzzel kezeli a ruhákat, amitől egyrészt kevesebb lesz a gyűrődés rajtuk, másrészt a gőz felfrissíti a ruhákat, amitől megszűnik az a jól ismert dohos szaguk.
Ez a funkció különösen jól jön például akkor, ha reggel nem találsz egyetlen inget sem, mert vagy a szennyesben vagy a szekrény alján feküdtek hetek óta, de a gőzfunkcióval gyorsan vállalhatóvá teheted őket, illetve azt a darabot, amire szükséged van, miközben vasalóra már nincs.
A Gorenje mosogatógépei arra is képesek, amire sokan közülünk amúgy nem, hogy tudják, mikor mennyi mosogatószerre van szükség. Az intelligens adagolás lényege, hogy a gép nem automatikusan a teljes tablettát adagolja a mosáshoz, hanem a szennyezettséghez és a programhoz igazítva enged némi szert. Így egy gyors esti mosogatásshoz nem pazarol el annyi vegyszert, mint egy vasárnapi ebéd után.
Ez a fajta intelligencia az, ami egyszerűbbé és szinte észrevétlenül jobbá teszi a mindennapokat.
Az okos funkciók mellett pedig látványos áttörést értek el dizájnban is. A kilencvenes évektől kezdve olyan tervezőkkel dolgoztak együtt, mint a futurisztikus autócsodákat tervező Pininfarina vagy a legismertebb márkákkal együttműködő francia Ora-Ïto, akiknek a keze munkáját dicsérik a Gorenje formatervezett termékei, amik már nemcsak működtek, hanem fantasztikusan jól is néznek ki.
A 2010-es évek pedig újabb szempontot hozott a dizájn és a kényelem mellé, hiszen az élet nem csak a konyhában zajlik. Az energiahatékonyság, a hulladékcsökkentés és az okoseszközök uralták le a közbeszédet, és váltak a hétköznapok egyik legalapvetőbb elvárásává. A Gorenje konkrét intézkedésekkel válaszolt ezekre a kihívásokra: céljuk a csomagolások 100 százalékos újrahasznosíthatósága és a termelés során keletkező hulladék 96 százalékának az újrahasznosítása, a szállítási útvonalak lerövidítése a szén-dioxid kibocsátás csökkentése érdekében.
Bevezették továbbá a ConnectLife platformot, amin keresztül a felhasználók távolról vezérelhetik és felügyelhetik a készülékeiket, így a fenntarthatóság a felhasználásban is megjelent.
A Gorenje tehát nemcsak azt kérdezi, hogy „ezt hogyan oldjuk meg?”, hanem azt is, hogy „ezt hogyan lehetne jobban, okosabban, fenntarthatóbban?”. Az erre adott válasz eredményeképpen legközelebb, amikor tényleg nem fő szét a rizs, egy pillanatra még a főzőlapunknak is elrebeghetünk egy hálát.
A cikket a Gorenje Magyarország Kft. támogatta.
A zenga.hu az egyik legnagyobb és legdinamikusabban fejlődő hazai ingatlankereső portál, ahol eladó házak, lakások és kiadó ingatlanok is elérhetőek országszerte. A zenga.hu célja egy olyan egyedülálló otthonteremtési portál kialakítása, amely iparágakon átívelő megoldásokkal vezeti végig az ügyfeleket az ingatlaneladás, ingatlanvásárlás, bérbeadás és bérlés folyamatán, az új otthon gondolatának felmerülésétől az ingatlan keresésen át egészen a beköltözésig.
ingatlankereső portáleladó házaklakások és kiadó ingatlanokTaláld meg új otthonod 152 257 ingatlanhirdetés között