Tényleg megöli a Mesterséges Intelligencia az ingatlanos szakmát?
Milyen problémákkal néznek szembe a 2020-as évek közepén az ingatlanosok? Erre a roppant bonyolult kérdésre kerestek választ szerdán a REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum konferencián az ingatlanközvetítői szektor vezetőinek részvételével.
Pápai Dorottya, a RE/MAX Magyarország üzletfejlesztési igazgatója szerint a jövő ingatlanosa a bizalom. A konferencián megkérdezték a vendégeket, hogy szerintük mi a legfontosabb, és a jelentős többség szerint is a bizalom a legfontosabb az ingatlanpiacon. Egyre nagyobb teret tölt be azonban a digitális marketing, a Mesterséges Intelligencia, ami végeredményben az egész beszélgetés alapját képezte, hiszen napjaink ingatlanpiacán egyre nagyobb teret nyer, és egy egész iparág izgul a fejlődése miatt.
Pápai Dorottya arról is beszélt, hogy milyen fontos a képzés, ugyanakkor érettségi után 3 hónap nem elég ahhoz, hogy valaki profi legyen. "Szakmai tudás nélkül nincs olyan eszköz, ami sikerre visz" - jelentette ki előadásában. A bizalom alapja pedig a szakértelem, hogy visszakanyarodjunk az eredeti felvetéshez.
Arról beszélt, hogy cégük nemzetközi hálózata képessé teszi őket arra, hogy ha valaki például Albániában keres ingatlant, akkor megtalálják a helyi szakembert, aki ismerős azon a terepen. "Milyen az albániai ingatlanpiac? Fogalmam sincs. De 120 ország, 140 ezer tanácsadójával meg tudjuk mondani, hogy Albániában ki az, aki tud segíteni".
A konferencia egy panelbeszélgetéssel folytatódott, amelyen előbb letesztelték, hogy a konferencia vendégei szerint milyen most a magyar ingatlanpiaci hangulat. Közel 4-es-re jött ki. Gadanecz Zoltán, a GDN Ingatlanhálózat tulajdonosa szerint átlagos a piac, Litpák Zsuzsa, a zenga.hu ügyvezetője szerint elindult a piac, növekedés van, de még nem éri el az aranyéveket. A Duna House Cégcsoport vezérigazgató helyettese, Máté Ferenc szerint jó állapotban van a piac, és nem látni olyan híreket, amik felforgatnák. Kifejezetten üdvösnek nevezte az időszakot.
Máté szerint a 2019-2020-as éveket idézi az érdeklődés, ám az idén az állampapírhozamokból 1300 milliárd forint szabadul fel, aminek egy része megjelenhet az ingatlanpiacon. Hogy érzékeltesse, mekkora összegről beszélünk: ez nagyjából 20 ezer budapesti lakás ára, ezért szerinte a piacon lesz forrás, és a hangulat is jobb a lakosság körében, mint 2-3 éve. A háború után a hangulat normalizálódott és visszajön a bizalom, a kereslet - mondta Máté.
Gadanecz Zoltán szerint is aktív és normalizált a piac. A korábbi években szerinte nem nagyon volt szükség szakmaiságra, hiszen olyan volt a piac, hogy "mentek az árak, a vásárlók meg mentek utána". Tehát mondott a tulajdonos egy árat a lakásra, a piac meg "utolérte", de most már szükség van szakértőre az értékesítéshez. Úgy véli, hogy az ingatlanosaik értéket képeznek, amit az ügyfelekkel meg kell tudni értetni.
Lipták Zsuzsa szerint az idén az első nyolc hónapban 35-40 százalékos növekedés volt az érdeklődések számában a zenga.hu ingatlanhirdetési portál adatai szerint, tehát ők nem csak felkeresték az oldalt, hanem a hirdetésben található üzenetben, telefonszámon keresztül érdeklődést mutattak az adott ingatlan iránt. "Most könnyebb érdeklődőt szerezni a piacon" - jelentette ki.
És csodásan megmutatja, hogy hol jár az ingatlanpiac a tavalyi helyzethez képest, hogy mennyi idő alatt pörögnek ki a hirdetések: 2023-ban sok hirdetés több, mint 12 hónapos volt, 2024-ben viszont megduplázódott azoknak a hirdetéseknek a száma, amik 0-2 hónapon belül kipörögnek.
A panelbeszélgetésen részt vett Pápai Dorottya is, aki szerint az elmúlt két évben sokan tudatosan elhalasztották az ingatlanvásárlásukat, vártak a jobb körülményekre, de most a kamatok, a hitelezés is elért egy olyan szintet, aminél a vásárlók rájöttek, hogy ennél ideálisabb helyzet nem lesz, ezért ideje a vásárlásnak.
Gadanecz szerint az elmúlt két év egyik tapasztalata, hogy az ügyfelek hozzászoktak az alkuhoz.
Szóba került, hogy az online ingatlankeresési piacon évtizedekig szinte monopolhelyzet alakult ki, de Lipták Zsuzsa szerint a változás elindult, a zenga.hu növekszik és most láthatóvá kell válnia. "Felvettük a kesztyűt, és ahogy élesedik majd a verseny, ez érezhető lesz" - mondta.
A Duna House-nál már várják a versenyt, Máté Ferenc szerint a portálok között szükség van a nagy versenyre, és támogatják, hogy minél erősebb legyen. Szerinte eddig egészségtelen szituáció volt, amivel sokszor visszaéltek. A saját portáljukon is ezért a legfontosabb ügyfélkapcsolat, jelentette ki. A másik nagy online piaci terület, a közösségi média, és ők is arrafelé terelik a kollégákat.
Gadanecz Zoltán szerint verseny van, mégpedig azért, mert minden működik, amiben az ingatlanos hisz. A GDN-nek például központi hirdetési stratégiája van, hogy egységes szolgáltatást kapjon minden ügyfél, és szerinte vannak olyan nagy cégek, akik nem is használják a legnagyobb portált, mégis sikeresek. Tehát működik a verseny - jelentette ki.
Szóba került egy elsőre talán kellemetlennek tűnő kérdés, az ingatlanosok jutaléka, amiről Máté Ferenc azt mondta, beálltak a jutalékszintek, és nem árversenyről, hanem szolgáltatásnövelésről beszélnek az ügyfeleknek. Az árszintet ugyanis a piac eldönti. Az erős partnerek többet tudnak elkérni, mások árazással próbálnak versenyezni, de szerinte ez nem annyira jó. Ők például hisznek az együttműködésben, megosztják a kizárólagos szerződéseket is, így több ezer ügynök dolgozik egy ilyenen.
Ebből sokszor az ügyfél mi sem érzékel, nem tudja a szolgáltatás legfontosabb feladatait, és azt sem tudja, hogy ő mennyi idő alatt adná el, hiszen a többség életében egyszer, vagy alig többször értékesít ingatlant.
Arról, hogy milyen a szakma megítélése, Gadanecz azt mondta, elsősorban emberi hiányosságokra vezethető vissza, ha valakiről rossz vélemény alakul ki. Arról is beszélt, hogy az ingatlanosok sem tudják mindig a választ valamire, de annak utána lehet nézni, és ha ehhez a hozzáálláshoz az emberi tulajdonság is megvan, akkor elérik, hogy az ember szívesen beszél velük. Szükség lesz a tudásra, amit el tud mondani, hogy mi, hol van, szerinte ezek az érzésátadások tőlük jönnek, ezért nem fog kihalni a szakma.
Pápai Dorottya is az emberi tulajdonságokat említette, amik egy része adott. Példaként említette, hogy szerinte egy introvertált emberből nem lesz vérbeli értékesítő. Emberi szoft szkillekkel tudnak haladni, és az értékesítés is szolgáltatás, aminél együtt jár a szakmai és az emberi rész. Szerinte sem kell mindent tudni, utána kell tudni nézni az információknak.
Máté Ferenc szerint bántó maga a kérdés is, hiszen mi alapján mondjuk, hogy negatív a szakma megítélése? Szerinte ezt nagyjából csak a Facebook-kommentekből lehet leszűrni, és bár lehet javítani, de ők folyamatosan monitorozzák a ügyfélelégedettséget, ez transzparens, és nem a socialmediából levont következtetés. Nincs ilyen felmérés, hogy az ingatlanszakmáról rossz a vélemény, mondta, viszont ő elégedett ügyfelet sokat lát.
Lipták Zsuzsa szerint látható, hogy sok magánszemély lakáshirdető ki akarja zárni a közvetítőket. És noha a portálon található hirdetéseknek csak a 15-20 százaléka magánszemélyes, a többit közvetítők hirdetik, a tranzakcióban már teljesen más helyzet: 50-50 százalékban sikeresek a magán és ingatlanközvetítők. A vásárlók is keresik a magánszemély hirdetéseket, az eladók is próbálják megtalálni a magánszemélyt. A hirdetések felében olvasható ilyen-olyan formában, hogy ingatlanközvetítők kíméljenek, mondta.
Szerinte ennek az oka, hogy a lakásvásárlásnál úgy gondolkoznak a magánszemélyek, hogy ha ingatlanközvetítőt vonnak be, úgy drágább lesz a folyamat. Ugyanakkor egy megvizsgálták az egész ingatlanvásárlás folyamatát, hangulatkörbét rajzolták fel, és abból kiderült, hogy a magánszemélyek "baromi nagy önbizalommal mennek neki az eladásnak", az önbizalom két hónapnál kezd csökkenni, amikor rájönnek, hogy nekik kell beengedni egy idegent a lakásukba, ezért nyitnak az ügynökök felé. "Ha bevonják és jó minőségű szolgáltatást kap, akkor a hangulatgörbe nagyot tud emelkedni, mert a terhet leveszik a vállukról" - mondta.
Pápai Dorottya szerint sokan inkább szeretnék a pénzt megtartani, és csak akkor kell nekik ingatlanügynök, ha jönnek a negatív visszacsatolások. Magyarországon 90 százalék a saját ingatlantulajdon aránya, itthon ez a legértékesebb vagyontárgya az embereknek, ezért nagyon féltik, őrzik, és ezért sem szeretnek bevonni szakembert, mondta.
Az ingatlaneladás tehát nem egy robot feladat, megfelelő digitális érettség is szükséges hozzá. Ezért úgy vélekedett, hogy az MI nem szünteti meg szakmát, de remek eszköz, hogy segítsen. A Duna House például éppen a segítség miatt, a minőségi ügyfélkiszolgálás érdekében saját MIt fejleszt már évek óta. A GDN is használja, Gadanecz Zoltán szerint rövidíti a munkát, de az emberi erőforrást nem fogja kiváltani.
Egy másik panelbeszélgetésben is feljött a Mesterséges Intelligencia, Pacsek János, a BestLine Consulting Ltd. értékesítési trénere a hideghívásokra való felkészülésről, a jól megkülönböztethetőségről beszélt, és hogy a gép nem tud helyettünk hideghívni.
Török Dávid, az Otthon Centrum ingatlanszakértője szerint a siker titka a konzisztencia. Ő három éven keresztül minden nap 15-20 hívást indított, így építette fel magát. Szerinte ezért minden kezdő ingatlanosnak kötelező lenne a hideget hívni.
Hanis Patrícia, a Vieeye Online Marketing egyik vezetője szerint megfelelő célzás mellett kampányokkal lehet támogatni a hívásokat. A Google is kikerülhetetlen, a leadszerzésben fontos szerepet játszik, és a social media platformok is sokat tudnak hozzátenni, mondta.
A zenga.hu ingatlankereső portálról
A zenga.hu az egyik legnagyobb és legdinamikusabban fejlődő hazai ingatlankereső portál, ahol eladó házak, lakások és kiadó ingatlanok is elérhetőek országszerte. A zenga.hu célja egy olyan egyedülálló otthonteremtési portál kialakítása, amely iparágakon átívelő megoldásokkal vezeti végig az ügyfeleket az ingatlaneladás, ingatlanvásárlás, bérbeadás és bérlés folyamatán, az új otthon gondolatának felmerülésétől az ingatlan keresésen át egészen a beköltözésig.
ingatlankereső portáleladó házaklakások és kiadó ingatlanok